Joey Hehamahua is horecamakelaar in de regio Utrecht en mede-eigenaar van Klaassen Horecamakelaardij BV. Hij weet daarom als geen ander wat er allemaal bij komt kijken als je een horecazaak in Utrecht wilt kopen óf, wat we door de coronacrisis misschien vaker gaan zien, wilt verkopen. Wij vroegen Joey hoe het er voor staat in de horeca en wat je als koper en verkoper nu het beste kan doen. Zo vertelt hij hoe je een gratis waardebepaling kan laten uitvoeren.
In de Utrechtse horeca lijken aardig wat klappen te vallen door de coronacrisis, merkt ook Joey. “Niemand zag dit aankomen en daarom heeft ook niemand zich er goed op kunnen voorbereiden. Het voelt heel oneerlijk, maar het is helaas de realiteit. Naar mijn idee is dit het moment om naar de toekomst te kijken en goed af te wegen hoe die er voor jouw bedrijf uit moet zien. En daar denk ik graag over mee.”
Gepassioneerde ondernemers
“Je zou denken dat we het aanbod aan horecabedrijven dat te koop komt enorm zien toenemen, maar dat is nog niet zo. We horen dat de meeste horecaondernemers gelukkig nog een goede zomer hebben kunnen draaien met veel vakantiegangers uit eigen land. Daarnaast zal de overheidssteun ook enigszins hebben bijgedragen. Uit het denken in kansen en de enorme flexibiliteit spreekt ook echt de passie voor het vak uit van de horecaondernemers. Ze bewegen mee met de vraag van de consument. Zo zijn terrassen vergroot en is het aanbieden van bezorgen sterk toegenomen. Dit laatste is iets waarvan we verwachten dat dit ook na de crisis zo zal blijven. Maar of de horeca het ook dit najaar nog volhouden, valt te bezien.”
Tweede sluiting
“Ook na de tweede sluiting zien we dat veel horecaondernemers creatief zijn en zich meer dan bij de eerste sluiting storten op bezorgen van maaltijden. Zichtbaar is ook dat overnameprijzen van horecabedrijven verder dalen en huurprijzen en huurvoorwaarden verbeteren, en dat er nog steeds ondernemers en starters zijn die kansen zien om juist nu horecabedrijven over te nemen.”
(Ver)kopen of nog even niet
Wij vroegen ons af of het nu wel een goed moment is om je horecabedrijf te verkopen, of dat je beter even kunt wachten. “Er zijn uiteenlopende redenen voor de verkoop, dit kan zijn vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, vanwege gezondheidsredenen of om bedrijfseconomische redenen, et cetera. Iedere reden heeft dan ook zijn eigen urgentie en aanpak. Het verkopen van een bedrijf is iets waar ondernemers niet vaak mee te maken hebben. Daarom is het verstandig je hier goed over te laten informeren door professionals met kennis en ervaring. Goede begeleiding is hierbij essentieel. En dat is waar wij om de hoek komen kijken.”
“Vanuit dat oogpunt is dit het moment om horeca aan te kopen.”
Maar zijn er nu wel kopers? “We zien twee reacties onder kandidaat-kopers. Je hebt een groep die afwacht en nu even pas op de plaats maakt (vaak de startende ondernemer). En je hebt een groep die deze tijd juist aangrijpt om een horecabedrijf over te nemen. En dan niet omdat ze een slaatje willen slaan uit het leed van een ander, maar meer omdat dus die andere groep kandidaat-kopers nu even niet doorpakt. Vanuit dat oogpunt is dit het moment om horeca aan te kopen, want je bent de anderen voor. Dit zijn soms ondernemers die al meerdere horecazaken hebben, maar ook starters die een financiering uit privékringen weten te krijgen. Uiteindelijk gaat het de verkoper erom dat er een koper wordt gevonden die er een realistische prijs voor geeft. En dat zien wij weer veelvuldig gebeuren.”
Financiering voor een horecaonderneming
Waar je als koper de financiering voor een horecazaak vandaan haalt? “Een aantal hebben de luxepositie dat ze door de jaren heen een goed eigen vermogen hebben op weten te bouwen waarmee ze nu kunnen investeren. Voor vreemd vermogen zien we dat banken mondjesmaat nog mee financieren. Maar uiteindelijk valt er voor een goed businessplan altijd financiering te krijgen. Dit gebeurt ook steeds vaker via crowdfunding, waarbij iedereen (dus ook vrienden en kennissen) laagdrempelig kan mee investeren. Dit kan al vanaf kleine bedragen en daar kan je vervolgens een goed rendement voor krijgen. Voor de horecaondernemer kan dat net de overbrugging zijn om de totale investering bij elkaar te krijgen. Een heel mooi instrument dus, zeker in deze tijden.”
Tip voor als je een horecabedrijf wilt kopen
“Laat je goed informeren over alle aspecten van het bedrijf”, sluit Joey af. “Hierbij valt te denken aan omzetcijfers, de voorwaarden uit het huurcontract en de verplichtingen die er op een bedrijf zitten. Verdiep je goed in de reële waarde van een bedrijf en laat je daarover gedegen adviseren door een professional.”
Gratis waardebepaling
Ben je benieuwd naar de waarde van jouw horecabedrijf op de huidige markt en hoe groot je kansen zijn op een verkoop? Bij Klaassen Horecamakelaardij BV adviseren ze je graag. Neem contact op met Joey Hehamahua voor een gratis waardebepaling via 0611744732 of door te mailen naar joey@klaassenbv.nl.